Pár napja a New York Maraton hivatalos Facebook oldala megosztott egy bejegyzést, miszerint az emberek főleg három dolog miatt szeretik a New York-i maratont. Az egyik a háromból a verseny útvonala volt, mert sok benne a fel-le szakasz, a kanyarok, illetve persze maga a városkép. Ezen felbuzdulva gondoltam kicsit utána olvasok, pontosan hogyan is néz ki ez az útvonal.
Régen, a kezdetekkor (1970-es évek elején) a verseny kizárólag a Central Parkban volt. 1976 óta viszont már a teljes városon át futnak a versenyzők, mind az öt nagy városrészt érintve. Ahogy néztem az elmúlt években nem változott szinte semmit az útvonal, ebből arra következtetek, hogy 2018-ban is ez lesz a verseny útvonala.
A Start a legmesszebb van Manhattantől, Staten Island-en a Verrazano híd közelében, amelyen át is kell futni rögtön a verseny elején. Ez azért lehet kihívás, mert egyben ez a híd a legnagyobb szintemelkedés is a 42 kilométer során a maga 46 méterével a közepén – bár én ezt nem tudom megítélni, hogy sok vagy kevés… A képek alapján egyébként nem tűnik egy túl íves, magas hídnak, bár ki tudja, hogy élőben ezt milyennek érzi a láb.
Staten Island után a Verrazano hídon át Brooklynba érkezik a mezőny ahol talán a legtöbb kilométeren keresztül kell futni a városrészek közül, a térképek alapján kb 20 kilométert. A félmaraton befutója is Brooklynban van, a Pulaski híd előtt. Ez a rész egyébként nagyjából sík, alig van szintemelkedés. Queenst és Long Island-et szinte csak érintik a futók néhány kilométer erejéig, és a híres Queensborough hídon a Roosevelt Island felett érkezünk meg először Manhattanbe.
Azért először, mert a mezőny itt végigfut a First Avenue-n északra, teljesen át Bronx-ba, amit tényleg csak egy kilométer erejéig érint, majd egy másik hídon át másodszor is Manhattanben kell futni, immáron a Fifth Avenue-n, amely egyébként a keleti oldalról határolja a Central Park-ot. Az utolsó kilométereket a futók a park mellett teszik meg, keleti és déli oldalról megkerülve azt.
A befutó a Central Park-ot megkerülve, magában a parkban van.
Nézegettem már néhány fényképet az útvonal melletti városképekről, természetesen több helyről is lenyűgözőek az épületek, a hidak, a felhőkarcolók. A képeknek majd egy külön bejegyzést szánok később.