Suunto 9: gyorselemzés

Gyorsan történt. Egy-két hete fogalmazódott meg bennem először a gondolat, hogy esetleg egy új sport órát nézhetnék, de gyorsan el is hesegettem. Hiszen a Polar M400-asom csak 14-15 hónapja van meg, és bár őszintén bevallom, egy kicsit meguntam, de teljesen jól működött, fölöslegesnek tűnt újat venni. Csak hát sajnos ahogy gyarló emberként a mobiltelefonokat is cseréljük 1-2 évente, hiába nincs semmi bajuk, egy sportóra is sokszor hasonló cipőben jár.

“Szerencsémre” pár napra rá segítségemre sietett a technika ördöge, ugyanis tényleg elkezdett hülyeségeket csinálni a Polar-om. Majdnem mindig ugyanazon az útvonalon futok, ezért tudom, hol hogyan mér az óra. Mivel nem katonai GPS-ről van szó, a kanyarokban, nagy házak között néha “belassul”, utána korrigál egy gyorsabb tempóval. Ezeket már megszoktam. De az utóbbi napokban itt is extrém értékeket mutatott néha. Majd jöttek a pulzus kiugrások, volt, hogy 210 felett mért, kétszer is. Gyorsan elemet cseréltem a pántban, hátha ez volt a baja. Ez többet nem is fordult elő, de jött az újabb baki: valahogy eltűnt a futó mód az órából, csak “Other outdoor activity”-t lehetett indítani. (Ott persze újra be kellett állítani hogy én miket szeretnék futás közben az órán látni.) Ez bezavarta a Training Peaks-et is. Mindent meg lehetett oldani persze, csak plusz idő és idegeskedés volt. Szinkronizáltam az órát, utána volt megint futó mód, de mire másnap edzettem volna, már megint eltűnt. Utólag most már tudom, hogy valami globális Polar hibajelenséggel van dolgunk, mert többen is írtátok, hogy nektek is eltűnt a futó mód és csak Other outdoor activity-tek van pár napja. Biztos megoldják majd az illetékesek, de nálam végül egymásra talált a vágy egy új sportóra iránt és a Polar technikai problémái. Múlt hét vasárnap megvettem a Suunto 9-es órámat.

Suunto 9

Magát a Suunto márkát többen is ajánlották mikor a Facebook oldalamon látták, hogy problémák vannak a Polar-ral, ezúton is köszönöm nekik. Mégis, a végső lökést egy szombati blogbejegyzés adta – tökéletes időzítéssel. Bár nem rendszeresen, de sokat szoktam olvasni Thaller János (alias Jánosfut) blogját. Futó életem szinte első heteiben találtam rá, amikor rámijesztettek a pulzuskontrollal kapcsolatban. Írtam is róla. Szóval azóta nyomon követem a blogját. És mit ad Isten, most hétvégén pont egy Suunto 9-es órát tesztelt, illetve arról jelent meg új bejegyzése. El is olvastam gyorsan, és fejben már szinte el is dőlt, hogy lesz egy ilyen órám. János blogbejegyzése a Suunto 9 Baro Balck tesztről ITT olvasható. Tekintettel arra, hogy az én órám is majdnem pont ilyen (csak nem Baro, azaz nincs benne barométer), és hogy János igen alaposan és objektíven leírt róla mindent, ezért én a továbbiakban inkább a szubjektív részekre összpontosítok, egyébként is inkább azt szoktam tenni. 🙂

Az óra a Polar M400-ashoz képest szuper jól néz ki. Persze nem fair az összehasonlítás, nyilván nagyon más kategória a kettő. Érintőképernyős, színes, szagos. 🙂 Mondjuk az én ízlésemnek már egy kicsit túl nagy. Míg az Apple Watch-ot simán tudom viselni egy ing alatt, addig a Suunto 9-et már kényelmetlen alá betuszkolni. Persze elsősorban csak futáshoz vettem, mégis, annyira megtetszett, illetve nagyon sok funkciót lefed, amit az Apple Watch is tud, hogy egyelőre teszt jelleggel egész nap hordom.

Suunto 9

De nézzük a lényeget, a futó funkciókat. Előre kell bocsátanom, hogy már a Polar-nál sem használtam ki az órában rejlő lehetőségek 90%-át, és ez valószínűleg még hatványozottabban igaz lesz a Suunto-ra. Eleve, ha nem hordom egész nap (lépésszámlálás, pulzus mérés, alvás mérés, stb), ráadásul a rendelkezésre álló 100+ sport funkcióból csak a futást használom, már éppen eléggé marginálisra szűkítettem le a használatát.

A megvétel, majd bekapcsolás után jönnek az alap beállítások, ezek elég egyszerűek, gyorsan kivitelezhetőek. Utána viszont következik az, ami az egész óra (illetve szerintem a Suunto márka) egyik nagy negatívuma, legalábbis számomra. Jön az applikáció telepítése telefonra, illetve laptop-ra. Ekkor kiderül, hogy kettő felület is van: a Suunto és a Movescount. Nagy Suunto-soknak biztos nem új a dolog, de én azt sem tudtam, hogy melyik micsoda, akkor most melyiket is kéne telepíteni, melyiket mire kell használni. A telefonomra mindkét applikációt le tudtam tölteni, a webes felületen csak a Movescount van (a Suunto ott inkább terméktámogatás, support, nem sport felület), de persze, hogy nehezebb legyen, a laptopra is le kellett tölteni egy programot, ami az órát szinkronizálja (az Suunto). Kiderült, hogy a Suunto mobilos app és a Movescount között nincs átjárás, mindkét helyen regisztrálni kell, megadni az adatokat. Közben lehet szinkronizálni mindkettőt a telefonnal, van ami átmegy, van ami nem. Legalábbis én ezt tapasztaltam belőle. Az első, szerda reggeli edzésem után meg mindkét program feltöltötte az edzéseredményt a Training Peaks-re, így ott lett két edzésem is. (Persze az egyiket kitöröltem utólag.)

Most már okosabb vagyok, ugyanis elolvastam az alábbiakat a Suunto hivatalos honlapján:

Suunto and Movescount
Hogyan használjuk együtt a Suunto App-ot és a Movescount-ot? Röviden: sehogy 🙂

Szerintem ez azért elég gáz. Mármint az, hogy a Suunto és a Movescount két külön felület, az egyik a régi (Movescount, amit gondolom emiatt sokan használnak) a másik az új (Suunto App, amit próbálnak bevezetni, csak ezt fejlesztik már) és nincs átjárás a kettő között. Sőt, azt javasolják, hogy a kettő együtt ne legyen telepítve a telefonon, mert kiakasztja az órát. Hát ez azért elég furcsa, nem??

Nekem egyébként teljesen megfelel a Suunto App, de azért az már leesett, hogy a Movescount (még) sokkal több mindent tud, akár beállítások terén, akár elemzések terén. Szóval végül a telefonomon a Suunto App lesz, a laptopon a Movescount oldalt fogom nézni. Most, hogy így pár nap alatt már kiismertem magam, nem olyan vészes ez a dolog, de azért nem túl kényelmes, és okozott némi kellemetlenséget az elején.

Az iPhone-om sporttal kapcsolatos képernyője, rajta a Suunto és a Movescount (az utóbbit azóta töröltem a telefonról).

Mindent összevetve a Suunto felülete is egy a sok közül. Ismerem már a Polar-t, a Strava-t, a Training Peaks-et. Végső soron mindegyiknél hasonlókat kell beállítani és megadni, hol kicsit többet és részletesebben, hol kicsit kevesebbet. Szerintem csak főleg megszokás kérdése, hogy ki melyiket preferálja. Persze ha már van egy-egy kialakult szokás, akkor nehéz lehet egy új felületet kezelni, de én még szerencsére aránylag rugalmas vagyok ebben. Bár mondjuk arra még nem jöttem rá, hogy a Suunto-ban hogyan lehet előre úgynevezett “Phased” edzésprogramot megírni, amit utána segít az órád végrehajtani. (Phased alatt azt értem, hogy mondjuk 20 perc bemelegítés, majd 2 perc lendületes tempó – 1 perc erős tempó, a tempók között 1-1 perc könnyű kocogás és mindez mondjuk nyolcszor.) Igazság szerint a Suunto beállítási lehetőségekben talán kicsit szegényebb, mint a Polar. Érdekes, hogy a pulzus zónákat csak a telefonon lehet beállítani, az applikációban és a Movescount weboldalán nem. Mindegy, számomra ezek marginális dolgok, de itt azért még van hova fejlődni a Suunto esetében.

Természetesen itt is testre lehet szabni az órán megjelenő információkat. Több óraképet lehet összeállítani előre megadott sablonokból vagy teljesen szabadon, és egy-egy óraképen is bármi lehet gyakorlatilag. Az adatok is dizájnosabbak, de grafikonokat is ki lehet rakni. Én meg is alkottam a sajátom, amit a Polar-on is a leggyakrabban használtam. Bár az óra tud csuklón pulzust mérni, én valahogy nem bízom ebben (ráadásul télen én a pulóver tetejére szoktam az órát felvenni, nem közvetlenül a csuklómra ), ezért vettem hozzá pulzus mérő mellkaspántot is. Könnyű volt összekapcsolni az órával, megfelelően mért.

Az óra futás közben teljesen jól használható. Egyszerű elindítani, szünetet tartani (Pause) és megállítani (End). Érintőképernyős, lehet a nézeteket menet közben váltani. Zárolni is lehet, ha valaki esetleg attól tart, hogy elállítja. Én egy képernyőt szeretek nézni futás közben (táv, idő, tempó és pulzus), ezért nekem ez nem olyan kulcskérdés. Persze a Suunto sem katonai GPS, a már ismert helyeken ő is belassult, majd kompenzált. Viszont mintha a szinteket sokkal jobban mérné (így egy-két alkalom után).

Edzés után, ahogy már írtam, két felületen is lehet elemezni a teljesítményt: a Suunto mobil applikáción és a Movescount weboldalon. Itt beszéljenek helyettem inkább a képek.

Suunto App: Térkép (van külön sebességre és pulzusra is).
Suunto App: Az edzés után a fenti főbb adatokat láthatod, illetve van még egy második oldal is, lentebb:
Suunto App: Pulzus alakulása és a pulzus tartományokban eltöltött idő.
Suunto App: Tempó alakulása
Suunto App: Split-ek főbb adatai (alapból 1 km-es split-ek vannak, de természetesen ez állítható).
A Movescount oldalam fejléce.
Movescount: Elég sok edzés adat látható, nem hiszem, hogy itt hiányérzete lehet bárkinek.
Movescount: A térkép hasonló, egy kis szín-intenzitással megbolondítva, illetve a futás során készített fényképeket is ráteszi. Aranyos. 🙂
Movescount: A grafikai elemzés is elég sokrétű, bármit bármivel össze lehet hasonlítani.
Movecount: Split-ek, egy kicsit több adattal, mint a Suunto App-ban.
Movescount: És egy furcsa grafikon, ami érdekesnek tűnik, de még tanulnom kell. 🙂

Tényleg az látszik, hogy a Movescount egy sokkal kifinomultabb, részletesebb platform, több elemzési lehetőséggel. Ugyanakkor már nem fejlesztik tovább, és a jövő a Suunto App lesz, ami viszont most még nincs azon a szinten, mint a Movescount. Meglátjuk, melyikre szokom rá… A szinkronizálás a mobilos applikációval elég gyors és egyszerű. A laptophoz (Movescount-hoz) természetesen kábel kell, ez elég körülményes már a mai világban.

Amiben biztosan veri a Polar-t (és az Apple Watch-ot is) a Suunto 9 az az üzemideje. A hivatalos leírás szerint sima óra módban (nem megvilágítva a kijelzőt) 120 óra az üzemideje – de aktív sportolással is 24 óra. Ezek hihetetlen számok. És a gyakorlat alátámasztja. Hétfőn este feltöltöttem, kedden kezdtem el hordani, rajtam volt egész nap. Szerdán abban futottam egy órát, majd csütörtökön 40 percet szürkületben, végig enyhén megvilágítva a kijelzőt, hogy lássam. Egyébként meg csak simán használtam napközben, és a teszt miatt abban is aludtam. Csütörtök este 57%-on volt (ekkor feltöltöttem újra). A Polar-t én nem hordtam napközben, általában 3 edzést bírt. Az Apple Watch nálam kb 2 napot bírt, de mondjuk azt sokkal intenzívebben használtam napközben. Szóval hihetetlen üzemideje van, ez nálam egy nagyon nagy plusz. És Izlandon is jól jön majd a Laugavegur Ultra Marathon-on, nem vagyok benne biztos, hogy a Polar végig bírta volna szuflával.

A Suunto 9 szürkületkor, enyhe háttérvilágítással.

Ha nagyon őszinte akarok lenni, akkor azt kell mondanom, hogy amivel jobban tetszik nekem a Suunto 9 a Polar-nál, az főleg szubjektív: jobban néz ki, óraként is viselhető, nem csak sportoláshoz. Tényleg okosóra (össze lehet szinkronizálni a telefonnal, legalábbis iPhone-nal, és megjelennek rajta az üzenetek, email-ek, értesítések, rezeg, ha hívnak), bár – vigyázat, szintén szubjektív! – szerintem az Apple Watch-csal azért nincs egy szinten. És persze mellette szól még az újdonság varázsa. 🙂 Egyáltalán nem bántam meg, hogy megvettem, szeretem viselni és futni benne. Jó érzés, jól néz ki. De az is igaz, hogy a célnak a Polar M400-as is teljesen megfelelt, főleg azon a szinten, amire én használtam (táv, idő, tempó és pulzus), plusz az a néhány utólagos elemzés. Ettől függetlenül, ha valakinek van rá anyagi forrása, csak ajánlani tudom. Egy dologban viszont verhetetlen a Suunto 9-es mind az Apple Watch-hoz, mind a Polar M400-hoz képest. Ez pedig az üzemidő.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük