Apple Watch vs Polar M400

Tegnap újra Kaposváron futottam, a helyszín ugyanaz volt, mint tavaly, a Malom-tó melletti futópálya. Szeretek is meg nem is itt futni. Szeretek, mert nagyon szép a környezet, szép a tó, modern a futópálya, nagy a szabad zöld felület, vannak játszóterek, kosárpálya, satöbbi. Tényleg egy jó hely. Futás szempontjából rájöttem, hogy nem annyira ideális. A pálya ugyan modern, de nekem egy kicsit puha. Nagyon sok benne a kanyar és a szint is aránylag. Sprintelni nem is igazán lehet rajta, bár most nem volt ilyen feladatom. A laza, regenerálódó 8 kilométeres kocogásnak pont megfelelt.

De ezt a posztot egy másik téma miatt írom. A Malom-tó körüli futópálya elvileg pont 1 kilométeres. Ezért úgy készültem, hogy pont nyolc kört kell futnom. Néhány kör után vettem észre, hogy a Polar-om, amivel az edzéseim mérni szoktam, kevesebbnek mér egy kört, mint egy kilométer. Mivel mindig rajtam van az Apple Watch is, és azzal is szoktam mérni a futásom (bár nem azt követem), ezért ránéztem, hogy az mit mér. A legnagyobb meglepetésemre az pedig több, mint egy kilométernek mért egy kört. Szuper…

Végül úgy döntöttem, hogy pont 8 kört futok, és utána összehasonlítom az Apple Watch és a Polar M400-asom méréseit. Erre kerül most sor. Az Apple Watch-om végül 8.25 kilométert mért, 41 perc 10 másodperc alatt, ami 4:59-es átlagos tempót jelentett. A Polar M400 ehhez képest 7.65 kilométert mért, 41:07 alatt (előbb állítottam le), ami 5:23-as átlag tempó. Engem nem az döbbent meg, hogy van egy kis eltérés, hanem az, hogy ez szerintem elég nagy eltérés. 8.25 km a 7.65-höz képest 7.8%, ami szerintem ezen a szinten jelentős.

Futás eredmények
Apple Watch és Poler eredmények

A mérést biztos nem befolyásolhatták épületek, mert az egész terület egy nagy hatalmas füves puszta, még a közelben sincsenek magas épületek, de a közvetlen közelben semmilyen épületek. Az idő inkább tiszta volt, volt ugyan néhány felhő, de inkább sütött a nap. Ami biztosan zavaró lehetett az óráknak, az a sok kanyar, főleg a tó egyik oldalán. Úgy gondolom ez volt a téves mérés oka.

A pálya egyébként kicsit hosszabb volt, mint egy kilométer. 250 méterenként fel volt tüntetve a távolság. Az egyik helyen egy kis híd egyik oldalán volt a start, ott volt a 0 méter, a másik oldalán pedig a cél, ott volt az 1000 méter. A kettő között kb 15 futó lépés volt, ami szerintem kb 15 méter. Ezért egy kört én kb 1 kilométer és 15 méterre mérek (már ha elhiszem, hogy tényleg 1 km a hivatalos táv). A 8 kör ebből azt adja, hogy az 8 kilométer és 120 méter, azaz 8.12 kilométer. Ebből kiindulva az Apple Watch a maga 8.25 kilométerével közelebb van a valós távolsághoz, mint a Polar az ő 7.65 kilométerével.

Kaposvár futás
Malom-tó: a narancssárga vonal a futókör

Azt nem tudom, hogy az Apple Watch mi alapján tudott többet mérni, mint a valós távolság. A Polar kevesebb mérésére van ötletem, bár ezt a mért térképek nem támasztják alá. A fenti térkép bal oldalán látszik, hogy a futópálya nagyon kacskaringós. A sok kanyar mintáját az Apple Watch nem tudta lekövetni. A lenti képeken látszik, hogy az Apple Watch sokkal jobban kiegyenesített kanyarokat mutat, mint ami a valóság volt. A Polar kanyarjai egész élethűek, meredekebbek, sokkal inkább hasonlítanak az eredeti térképen lévőkhöz.

Kaposvár futás
Apple Watch adatok és térkép
Kaposvári futás
Polar M400 edzés térképe

Szóval azt hittem, hogy a Polar azért mért kisebb távot, mert ritkább időközönként kap / küld jelet, és a sok kacskaringót nem a valós távolságuknak megfelelően követi le, hanem kiegyenesíti őket, és ezáltal kisebb távolságot és persze lassabb tempót mér. Most így utólag, hogy látom a térképet, ez nem annyira tűnik valószínűnek. Szóval marad az, hogy nem tudom…

Egyébként az is érdekes, hogy a két térképen a tó mennyire máshogy néz ki, illetve, hogy hol futottam a tóhoz képest. Tudom, hogy ezek az órák nem katonai GPS-ek, van hibahatáruk. Azt is tudom, hogy akinek egy órája van, az mindig tudja, hogy mennyi az idő, akinek sok, az sosem. A Polar-om Budapesten is mér néha furcsaságokat, bár mivel sokszor ugyanott futok, már megszoktam, hogy hol bolondul meg mindig egy kicsit. Azt is tudom, hogy nem ezen fog múlni egy edzés sikere. De azért továbbra is zavar ez a dolog… 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük