Étrend és sport

Vannak dolgok, amik elég jól mennek számomra a felkészülés során, és vannak, amik sokkal nehezebben. Jól mennek például a futások. A sérülést és betegséget leszámítva mindig megcsinálom az edzéseket rendesen, nem zavar az időjárás, nincsenek kifogások, futok. És amennyire látom, ennek meg is van az eredménye. Ami nem annyira megy jól, az a tudatosabb sporttáplálkozás és a törzserősítő gyakorlatok. Ez utóbbiról majd később, most az étrendről és az izmokról akarok írni.

Tudni érdemes (és írtam már róla), hogy tavaly év elején még 92 kiló voltam, akkor határoztam el (a Kilimandzsáró megmászása miatt), hogy nyárig lefogyok és kondiba kerülök. Eljártam néhányszor edzeni terembe (bicikli, evezés, futás), de az igazi hatást az étrend váltás hozta meg. Illetve egész pontosan étrendet nem váltottam, csak mennyiséget. Ugyanazokat ettem, csak jóval kevesebbet (kb a felét). Egyedül az esti kenyeret, kifliket kerültem tudatosan. Ennek meg is lett a hatása, mert tavaly július végére, a túra előtt sikerült éppen 80 kiló alá fogynom és a kondim is egy kicsit jobb lett.

Amikor elkezdtem futni, akkor 78 kiló voltam. Karácsonyig csak egy kilót fogytam, sőt, az ünnepeket újra majdnem 80 kilóval zártam. Január elejétől február közepéig viszont 75 kilóra fogytam. Próbáltam tudatosabban sportétkezni (ha van ilyen szó), főleg decemberben és januárban, de ettől még fogytam. Mondjuk nem bántam, mert valahol 75 kiló környékén éreztem azt, hogy az ideális lenne. Most már 74 kiló vagyok, és maga a súly még OK, inkább a trend az, amitől tartok. Innen már nem szívesen fogynék tovább.

Ami egy kicsit zavar, hogy azon kívül, hogy jól lefogytam, az egyébként sem túl nagy izmaim is eltűnőben vannak. Tudtam, hogy a futásnak van egy ilyen hatása, a dietetikus tanácsára már hónapok óta eszem futás előtt az 5 gm BCAA-t, és igyekszem sok fehérjében gazdag ételt enni. De ahogy írtam már, hiába eszem húst hússal, akkor sem érem el a számomra ajánlott napi beviteli mennyiséget fehérjéből.

Az az igazság, hogy egy kicsit tanácstalan is vagyok. Az ideális az lenne számomra, hogy ha tudnám tartani a 75 kilós súlyomat, egy kicsit több izommal a karokon és a felső testen és mindezt egy reális, vállalható, kivitelezhető életvitellel (étkezéssel, sportolással). De nem tudom hogyan? Egyek még több húst, a fehérje miatt? Azért reggelire nem szívesen ennék natúr csirkemellet… Vagy a BCAA mellett szedjek más porokat is? Eleve nem vagyok oda értük, bár már megbarátkoztam a gondolattal, és ha tényleg segítenek (és nem csak “felfújnak”), akkor miért ne. De tényleg segítenek? Vagy járjak heti egyszer-kétszer konditerembe, keresztedzésként?

Szóval inkább kérdéseim, mint válaszaim vannak. Az biztos, hogy az étkezéseimben fejlődnöm kell még. Decemberben nagyon, januárban már nem annyira figyeltem oda, hogy mindent betartsak a sport dietetikus tanácsaiból, és akkor is csak a kétharmadát sikerült. Nehéz, mert nem élsportoló vagyok és nem akarom az egész életem ennek alárendelni. Néha azért jól esik azt is enni vagy inni, amit szeretek, és nem csak azt, ami éppen elő van írva. Persze valamit valamiért, tudom én, de próbálok valamilyen középutat kitaposni. Amit látok, hogy nem a zsírral és a szénhidráttal van a gond, hanem valószínűleg a fehérjékkel (és vitaminokkal). Ebben örülnék ha valamilyen segítséget találnék.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük